بهترین ابزار های هوشمند سازی خانه 2021

ما در دنیای جدیدی زندگی می کنیم که تکنولوژی جایگاهی ثابت و دائمی در آن دارد. در این دنیای جدید هر روز با اصطلاحات و کلمات جدید هم روبرو می شویم. میان این کلمات و اصطلاحات احتمالا نام خانه هوشمند به گوشتان خورده است یا شاید جایی در مقاله ای به آن بر خورده باشید. با شنیدن خانه هوشمند شاید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد تصویرِ گنگی از ترکیب تلفن هوشمند و خانه است. شاید هم هیچ ایده ای از آن در ذهنتان نداشته باشید. شاید هم شما یکی از آن خوره های تکنولوژی باشید که همه چیز را در این مورد می دانند. با وجود همه این شایدها بد نیست کمی بیشتر درباره خانه یا ساختمان هوشمند بدانیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید؛ ما به زبان ساده به شما می گوییم خانه هوشمند چیست و چه طور کار می کند.

تکنولوژی خانه و ساختمان هوشمند چیست؟

یک خانه هوشمند به زبان ساده، خانه یا ساختمان مدرنی است که همه اجزا و لوازم برقی آن به وسیله یک سیستم مرکزی یکپارچه شده و به خوبی با هم کار می کنند. شما همچنین میتوانید از آن سر دنیا هم تمام ع.امل و لوازم خانه خود را مدیریت و کنترل کنید.

در کل خانه هوشمند به خانه ای گفته میشود که کنترل تمامی اجزای آن توسط عوامل واسط مانند اینترنت، کامپیوتر، تلفن همراه و غیره قابل کنترل و دسترسی است. خانه هوشمند همچنین میتواند خودش درباره کارها تصمیم بگیرد. درصورت لزوم شما را خبر کند. یا حتی اگر چیزی کم بود خودش خرید کند یا اگر خراب شد به تعمیر کار زنگ بزند.

با این تفاسیر خانه هوشمند خانه ای است که میتوانید همه کار های آن را به ماشین ها و هوش مصنوعی آن بسپارید و خودتان آنها را کنترل کنید.

نگاهی کلی به اجزای هوشمندسازی خانه و ساختمان

همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید خانه ها از اجزای مختلفی ساخته شده اند. همچنین میتوان تمامی آنها را به سیستم های هوشمندی مجهز کرد. به طوری که علاوه بر خودکار بودن فرآیند آنها، بتوان آنها کنترل نیز کرد.

اجزا خانه هوشمند

برای تمامی موارد بالا میتوان دستگاه های هوشمندی را معرفی کرد که به بهبود کیفیت و راحتی زندگی شما می انجامد.

اجزای مختلف هوشمند سازی

کنترل کننده مرکزی: این بخش مسئولیت و همچنین نظارت بر تمامی دستگاه های مرتبط و کنترل کننده خانه شما را دارد.

همه اجزای خانه هوشمند از طریق کنترل کننده ی مرکزی با هم در ارتباطند و همه فرمان ها به واسطه کنترل کننده مرکزی برای اجزای مختلف خانه ارسال می شود. این دستگاه مرکزی مثل بازیکن خط حمله خانه هوشمند است. اطلاعات را از دستگاه های موجود در خانه دریافت کرده و همه چیز را در خانه کنترل می کند.

کنترل کننده خانه هوشمند

پروتکل های ارتباطی

برای اینکه بخش های مختلف خانه هوشمند بتوانند به راحتی با هم و با کنترل کننده مرکزی ارتباط برقرار کنند، لازم است راه ارتباطی مشخص و تعریف شده ای وجود داشته باشد. پروتکل ارتباطی در واقع مسیری استاندارد و قابل قبول برای همه بخش های سیستم است تا بتواند اطلاعات را بین خودشان جا به جا کنند. این مسیرهای ارتباطی هم بی سیم(اینترنت) هستند و هم با سیم(کابل های درون خانه).

پروتکل ارتباطی

سنسور ها

سنسورها ابزارهایی هستند که می توانند از وضعیت های مختلف خانه نور، دما، رطوبت یا وجود دود گزارش تهیه کنند و با ارسال این گزارش ها برای کنترل کننده مرکزی به کمک پروتکل های ارتباطی امکان اعمال سناریو های از پیش برنامه ریزی شده را فراهم می کنند. مثلا با افزایش دما تا اندازه ای مشخص سیستم سرمایش خود بخود روشن می شود. همچنین میتواند با استفاده از داده ها درجه و میزان استفاده آن ها را مشخص کند.

ازجمله این سنسور ها میتوان به سنسور دما. سنسور رطوبت. سنسور تشخیص دود. دزدگیر(که یک مجموعه از سنسور هاست). و غیره

در زیر چند نمونه از سنسور های استفاده شد در خانه های هوشمند را میبینید.

سنسور های خانه هوشمند

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در خانه هوشمند

هوش مصنوعی علمی پیشرو در زمینه همه علوم است. از کامپیوتر، رباتیک، اینترنت اشیاء، و غیره است. شکی نیست که هوش مصنوعی در زمینه خانه هوشمند هم حرفی برای گفتن دارد.

شما میتوانید الگوریتم هایی را برای هوش مصنوعی تعریف میکنید تا خانه شما را بیشتر بشناسد. در این صورت میتوند راحت تر تصمیم گیری کند.

هوش مصنوعی

برخی ابزار ها برای هوشمند سازی خانه

قفل هوشمند

یک قفل هوشمند از بلوتوث برای ارتباط با اسمارت‌فون و شناسایی کاربر برای باز کردن یا بستن قفل استفاده می‌کند. برای خانواده‌هایی که تمام اعضای آن‌ها اسمارت‌فون ندارند، کلیدهای مخصوصی وجود دارد که می‌توان به‌جای اسمارت‌فون از آن استفاده کرد.

همچنین، می‌توان کلیدهای ویژه دیجیتالی را به اشخاص خاصی ارائه داد که ‌باید در زمان‌های خاص یا در دوره‌های زمانی پیوسته وارد خانه شوند و بعد از آن‌که کار آن‌ها تمام شد، کلید خود به خود اطلاعات را از دست می‌دهد و بنابراین، به تعویض قفل در برای جلوگیری از سرقت نیازی نیست.

روشنایی و نورپردازی

سوییچ ها و دیمرهای هوشمند ابزارهایی هستند که به خانه اضافه می شوند تا روشنایی های خانه را وارد سیستم هوشمند کنند. یکی از فواید نورپردازی و روشنایی هوشمند، مدیریت مصرف انرژی است. بخصوص که طبق آمار ۳۰ درصد از مصرف برق کشورمان مربوط به بخش روشنایی است. با روشنایی هوشمند می توانید برنامه های از پیش تعیین شده زیادی را در خانه فعال کنید. مثلا یک برنامه روشنایی برای پخش فیلم یا زمان ورود مهمان به خانه داشته باشید یا یک کلید یا دکمه ای بر روی موبایل که همه لامپ ها را هنگام خروج از خانه خاموش می کند.

سرمایش و گرمایش

هنر خانه هوشمند Control4، استفاده از تجهیزات سرمایش – گرمایش موجود مثل اسپیلیت ، فن کوئل، برخی شومینه های هوشمند و سیستم های گرمایش از کف و یکپارچه سازی آن با سیستم خانه هوشمند است. کسانی که در شهر دیگر ویلا یا خانه ای دارند که برای مدت طولانی از سال در آن حضور ندارند، اصلی ترین طرفداران این بخش از خانه هوشمند هستند. چرا که می توانند قبل از ورود به ویلا، سیستم سرمایش- گرمایش را روشن کنند تا وقتی وارد ویلا می شوند دما مناسب باشد.

دستیار صوتی برای کنترل تجهیزات به وسیله فرمان صوتی

فکر می‌کنید اگر بتوانید تمامی تجهیزات خانه هوشمند خود را از طریق یک وسیله جانبی کنترل کنید، آن وسیله چه می‌تواند باشد؟! امروزه کنترل تجهیزات خانه ی هوشمند از طریق فرمان‌های صوتی به وسیله دستیار صوتی هوشمند این رویا را برای صاحب خانه‌ها به واقعیت بدل می‌کند. این دستیار صوتی به فرمان‌های شما پاسخ می‌دهد و انجام امور روزانه از خرید مواد غذایی گرفته تا برنامه‌ریزی برای داشتن یک قرار ملاقات را برای شما راحت‌تر می‌کند.

دستیار صوتی های بلندگو

دستیار صوتی

دستیار صوتی درتلفن همراه

دستیار صوتی

در این مقاله متوجه شدید که خانه های هوشمند از چه اجزایی تشکیل شده و چه ساختار هایی دارد. همچنین دانستیم که چگونه میتوان خانه خودرا هوشمند سازی کرد.

در پایان لیست برخی شرکت های ایرانی و خارجی  هوشمند سازی را آورده ایم:

Amazon

Facebook

Google

smarthome.ir

zooril.com

hbbgroup.ir

luxintech.com

www.ovio.ir

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علم و تکنولوژی میتوانید از اینجا به صفحه علم و تکتولوژی نیمه شب مراجعه کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

بهترین پاوربانک های موجود در ایران مناسب سفر

تمام شدن باتری می تواند مشکل بزرگی باشد، به خصوص زمانی که ممکن است به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *