هزینه تحصیل در کانادا در سال 2022 چقدر است؟

کانادا یکی از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته است که توانسته بستر مناسبی را برای تحصیل دانشجویان فراهم کند. به همین ترتیب میزان پذیرش دانشجویان در چند سال اخیر در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. متقاضیان بسیاری به دنبال تحصیل در کانادا هستند و هر ساله دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، درخواست پذیرش خود را ارسال می‌کنند. اگر شما هم به فکر تحصیل در دانشگاه‌ها یا کالج‌های این کشور هستید، برای بررسی هزینه تحصیل در این مقاله همراه ما باشید.

شهریه تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف

شهریه تحصیل در هر مدارس و دانشگاه‌های این کشور با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند و نوع رشته مشخص می‌شود. در ادامه این بخش شهریه تحصیل در مدارس، کالج و دانشگاه‌های کانادا به تفکیک مشخص شده است.

دبستان و دبیرستان
مدارس کشور کانادا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم شده‌اند. دانش‌آموزان بین‌المللی بیشتر تمایل به تحصیل در مدارس خصوصی این کشور دارند، شهریه مدارس دولتی برای دانش‌آموزان بومی و دانش‌آموزانی که اقامت دائم این کشور را دارند رایگان است. اما دانش‌آموزان بین‌المللی برای آموزش در مدارس دولتی و خصوصی باید شهریه بپردازند. آموزش در این مدارس برای دانشجویان بین‌المللی رایگان نخواهد بود.
میزان شهریه در مدارس دولتی برای دانش‌آموزان حدود 7 تا 15 هزار دلار در سال است. اما شهریه تحصیل در مدارس خصوصی کمی گران‌تر است، دلیل آن هم می‌تواند ارائه خدمات متفاوت باشد. خدماتی که در این مدارس ارائه می‌شوند در مقایسه با مدارس دولتی در سطح بالاتری قرار دارند. دانش‌آموزان باید برای تحصیل در این مدارس علاوه بر 7 تا 15 هزار دلار در سال، 800 تا 1200 دلار را به صورت ماهانه پرداخت کنند. بدین ترتیب می‌توان گفت که شهریه تحصیل در مدارس خصوصی نزدیک به 20 هزار دلار خواهید رسید.

 

کالج
بسیاری از دانشجویان که می‌خواهند به سرعت وارد بازار کار شوند، کالج را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. ادامه تحصیل در کالج‌ها شرایط پذیرش راحت‌تری در مقایسه با دانشگاه‌های این کشور دارد. بدین ترتیب شهریه آموزش آن‌ها هم متفاوت است. شهریه تحصیل در کالج‌های کشور کانادا به عوامل بسیاری بستگی دارد. تعداد واحدهای عملی، نوع کالج، نوع رشته و… از عواملی هستند که روی این موضوع تاثیرگذار خواهند بود. اما به طور کلی شهریه تحصیل در کالج‌های کشور کانادا حدود 15 تا 18 هزار دلار در سال است.

 

کارشناسی
شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های کشور کانادا، برای دانشجویان بومی در مقایسه با سال گذشته حدود 5 درصد کاهش داشته است. در مقابل این میزان شهریه برای دانشجویان بین‌المللی حدود 7.5 درصد افزایش پیدا کرده است. میزان شهریه مقطع کارشناسی با توجه به نوع رشته، تعداد واحدها، نوع دانشگاه و… متفاوت است. اما به طور میانگین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این مقطع را دارند باید شهریه‌ای بالغ بر  32 هزار دلار بپردازند.

هزینه تحصیل در کانادا

کارشناسی ارشد
شهریه تحصیل در مقطع ارشناسی ارشد در مقایسه با مقطع کارشناسی، بسیار کمتر است. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مقایسه با کارشناسی کوتاه‌تر است. دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید به طور میانگین حدود 17 هزار دلار بپردازند. البته این میزان شهریه با توجه به نوع دانشگاه، رشته مورد نظر، تعداد واحدها و… می‌تواند متغیر باشد.

 

دکترا
ادامه تحصیل در این مقطع حدود 3 تا 5 سال طول می‌کشد. میانگین هزینه تحصیل در این مقطع حدود 20 هزار دلار است که البته این شهریه می‌تواند باز هم با توجه به نوع دانشگاه، نوع رشته و…. متغیر باشد.

هزینه های اخذ پذیرش

خ+هزینه اخذ پذیرش کانادا

اخذ ویزا در هر کشوری با پرداخت هزینه انجام می‌شود. از این رو اخذ ویزای تحصیلی کانادا و پذیرش از دانشگاه مورد نظر قطعا هزینه‌هایی را به همراه دارد که در صورت پرداخت آن‌ها می‌توانید نسبت به ویزای تحصیلی اقدام کنید. این هزینه‌ها تماما باید پرداخت شوند و فیش پرداختی آن‌ها در مدارکتان ثبت شود تا کم و کاستی در پرونده وجود نداشته باشد.
در ادامه با هزینه‌های اخذ پذیرش دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارند بیشتر آشنا خواهید شد:

جمع آوری و ترجمه مدارک:

 یکی دیگر از هزینه‌های تحصیلی که برای تکمیل پروسه ویزا باید پرداخت شود، هزینه ترجمه مدارک است. تمام مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی و پذیرش در دانشگاه‌ها باید توسط یک دارالترجمه رسمی، ترجمه شوند.
ازجمله مدارکی که نیاز به ترجمه دارند می‌توان به شناسنامه، ریزنمرات تحصیلی، مدارک تحصیلی، سند ازدواج، گواهینامه‌های تحصیلی و…..اشاره کرد. برای آگاهی از هزینه ترجمه مدارک بهتر است به وب‌سایت دارالترجمه مورد نظر مراجعه کنید.

تمکن مالی:

 تمکن مالی نشان دهنده توانایی دانشجو در پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور است.یکی از مهم‌ترین شروط در پروسه اخذ ویزای تحصیلی این کشور، اثبات تمکن مالی است. حتی افرادی که دانشگاه با درخواست آن‌ها موافقت کرده باشد، در صورت عدم اثبات تمکن مالی نمی‌توانند ویزای تحصیلی خود را دریافت کنند.
معمولا میزان تمکن مالی به شرح زیر خواهد بود:
برای یک نفر(دانشجو): 12960 دلار
برای دو نفر: 16135 دلار
برای سه نفر: 19836 دلار
برای چهار نفر: 24083 دلار

اپلیکیشن فی:

 برای اینکه درخواست پذیرش و مدارک مورد نظر شما مورد بررسی قرار بگیرد، لازم است که هزینه آن را به دانشگاه بپردازید. در پروسه اخذ ویزای تحصیلی، هزینه اپلیکیشن فی همان هزینه بررسی پرونده و مدارک متقاضی توسط دانشگاه است.
هزینه اپلیکیشن فی در تمامی دانشگاه‌های این کشور بین 100 دلار تا 200 دلار است. میزان هزینه اپلیکیشن فی با توجه به نوع دانشگاه متغیر خواهد بود. این نکته لازم به ذکر است که اگر دانشگاه با درخواست تحصیلی شما موافقت نکرد، هزینه پرداخت شده بابت اپلیکیشن فی به هیچ عنوان عودت داده نخواهد شد.
در پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه، اپلیکیشن فی بیشترین هزینه را برای دانشجو در بر خواهد داشت.

هزینه های بیومتریک:

هزینه‌های بیومتریک مربوط به انگشت نگاری است. هر دانشجویی برای تکمیل پروسه اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا باید برای انگشت نگاری به یکی از دفاتر وک مراجعه کند. متاسفانه در کشور ما این دفاتر فعال نیستند از این رو متقاضیان باید به یکی از کشورها همسایه چون دبی، ترکیه و…. مراجعه کنند.
هزینه انگشت نگاری برای هر دانشجویی حدود 85 دلار است، علاوه بر آن متقاضی باید هزینه ارزیابی ویزای دانشجویی یا استادی پریمیت را(185 دلار)پرداخت کند.

کلام آخر

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور کانادا علاوه بر شهریه تحصیلی که باید پرداخت شود، شامل هزینه‌های پذیرش تحصیلی نیز می‌باشد. در این بلاگ  درباره هزینه‌های مربوط به اخذ پذیرش تحصیلی صحبت کردیم. اما برای آگاهی بیشتر و کسب اطلاعات در زمینه اپلای تحصیلی می‌توانید به وب‌سایت سایت رسمی کانادا مراجعه کنید.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

آزمون تافل تضمینی شرکت مهاجرتی هومان ویزا

آزمون تافل تضمینی با شرکت مهاجرتی هومان ویزا | تسویه پس از دریافت کارنامه قبولی

جهت مطالعه کامل مقاله آزمون تافل تضمینی و ارتباط با کارشناسان شرکت مهاجرتی هومان ویزا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *