پرینتر سه بعدی را از کجا و از چه نوعی بخریم؟ راهنمایی ساده برای تازه کاران

 

از کجا باید پرینتر سه بعدی بخرم؟ کدام فناوری اش را بخرم؟ تعداد زیادی انتخاب وجود دارد، بنابراین اجازه دهید آنرا کمی برای شما خلاصه کنیم.

مدت‌ها پیش، پرینترهای سه‌بعدی فقط برای استفاده در صنعت محدود می‌شدند و ده‌ها هزار دلار هزینه داشتند. اما امروزه، چاپگرهای3بعدی در هر گوشه ای در دسترس هستند و روز به روز هم بیشتر ظاهر می شوند. چنین روندی با کاهش قیمت همراه است، به این معنی که شما می توانید یک چاپگر مناسب را با هزینه نسبتا معقولی انتخاب کنید. مشکل در انتخاب نوع دستگاه مناسب است.

در این مطلب ما به نکات مهمی اشاره می کنیم که قبل از خرید پرینتر سه بعدی باید در نظر بگیرید: آیا نوع چاپگر سه بعدی انتخابی شما مناسب است و از پس اهداف کاری تان برمی آید؟ چقدر باید خرج کنید؟ و بهترین روش برای خرید چیست؟

 

سوال شماره 1: آیا باید یک پرینتر سه بعدی بخرم؟

قبل از خرید، ابتدا به چیزهایی که می خواهید پرینت سه بعدی کنید و اینکه چند وقت یکبار این کار را انجام می دهید فکر کنید.

اگر مشتاق هستید این فناوری را امتحان کنید، صحبت کردن با کاربران باتجربه به شما کمک می کند تا بسرعت متوجه شوید که آیا این فناوری برای شما مناسب است یا نه، و شاید حتی اولین گام های خود را در یادگیری نحوه استفاده از آن بردارید.

سوال شماره 2: چه نوع چاپگر سه بعدی را باید بخرم؟

در حال حاضر، 11 فناوری عمده پرینت سه بعدی وجود دارد که تنها دو نوع آنها به حوزه پرینت سه بعدی خانگی (چاپگرهای سه بعدی رومیزی) و صنعتی سایز بزرگ مرتبط هستند. مابقی فناوریها مثل چاپ فلزی فعلا انحصار صنایع بزرگ بوده و بسیار گران هستند. ما درباره دو نوع عمومی صحبت خواهیم کرد و توجه تان را به دو شاخه محبوب فناوری چاپ سه بعدی یعنی مدل سازی رسوب ذوب شده با متریال ترموپلاستیک (FDM) و پلیمریزاسیون رزین (معمولاً SLA، DLP) جلب میکنیم.

آیا باید یک پرینتر سه بعدی FDM متریال پلاستیک بخرم؟

بله چرا که نه؟ این نوع فناوری جوابگوی اکثر اهداف کاربران است. مدل سازی رسوب ذوب شده پلاستیک (FDM) رایج ترین روش چاپی است که در پرینت سه بعدی رومیزی یا صنعتی استفاده می شود.

یک رشته ترموپلاستیک (بنام فیلامنت) گرم شده و از طریق یک نازل اکسترود می شود و پلاستیک مذاب را در لایه ها روی یک بستر چاپی رسوب می دهد. این لایه ها در هم آمیخته می شوند و در سراسر چاپ ایجاد می شوند و قطعه نهایی را تشکیل می دهند.

FDM دستگاهی مقرون بصرفه برای مراحل تحقیق توسعه محصول و نمونه سازی سریع در مشاغل کوچک تا بزرگ و همچنین ابزار آموزشی عالی در مدارس یا صرفا ابزاری بسیار مفرح در خانه.

استفاده از چاپگر سه بعدی FDM مزایای زیادی دارد: طیف رنگ و پلاستیک گسترده است (رشته های رنگارنگ نسبتا ارزان قیمت که قطعات دلخواهتان را در ترکیب شیمیایی درجه مهندسی خواهید ساخت). استفاده از آن آسان است و ابعاد ساخت بزرگی در اختیار دارید. در ایران نیز همچون بقیه کشورها محبوبترین نوع 3DPrinter محسوب میشوند و شرکتهای بومی زیادی محصولات خوبی با گارانتی عرضه کرده اند.

آیا باید پرینتر سه بعدی متریال رزین SLA/DLP بخرم؟

چاپگرهای سه بعدی رزینی از فرایند فوتوپلیمریزاسیون استفاده می کنند که فرآیند سخت شدن پلیمر مایع رزین با قرار دادن آن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) یا لیزر است.

پرینترهای رزینی می توانند جزئیات بسیار ظریفی را ارائه دهند و اغلب اشیایی با سطح صاف ایجاد می کنند. این فناوری بطور کلی سریعتر از FDM است و به دلیل افزایش چسبندگی لایه می تواند اجسام نسبتا قوی تری ایجاد کند ولی مشکل آن ابعاد ساخت کوچک و هزینه بری بسیار بالای متریال و نگهداری از دستگاه بخصوص در ایران است. این نوع چاپگرها منحصرا برای قالب سازی طلا و جواهرات یا ایمپلنت پزشکی صرفه اقتصادی دارند و برای عموم افراد مناسب نخواهند بود.

چاپگرهای رزینی فقط در زمینه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شوند – اگرچه قیمت‌های جهانی در سال‌های اخیر کمی کاهش یافته است ولی در ایران همچنان بسیار گران و لوکس هستند مخصوصا نوع SLA که تابنده لیزر آن هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت.

سوال شماره 3: چقدر باید برای چاپگر سه بعدی هزینه کنم؟

اینکه دقیقاً چقدر برای چاپگر هزینه می کنید تا حد زیادی به وضعیت شخصی شما بستگی دارد. چاپگرهای متریال ترموپلاستیک با کیفیت از برندهای خارجی بسیار گران هستند. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی ایران فکر داشتن برندهای خارجی را از سرتان بیرون کنید! هزینه وحشتناک وارد کردن کالا و نداشتن گارانتی اصلا صرفه اقتصادی نخواهد داشت. راه حل جایگزین چیست؟

بررسی و خرید از شرکتهای ایرانی سازنده چاپگر سه بعدی. بله هم ارزانتر هستند و هم اینکه شامل گارانتی و خدمات پس از فروش میباشند. اما دقت کنید: سودجویانی در کشور هستند که محصولات بی کیفیت ارزانی بدون گارانتی در بازار ریخته اند که نباید گول آنها را بخورید. خب، چطور شرکتهای معتبر ایرانی سازنده پرینتر سه بعدی را از افراد سودجو تشخیص دهیم:

راهنمای خرید بهترین پرینتر سه بعدی در ایران >>

  1. قبل از خرید حتما تست پرینت طولانی از یک فایل مختص خودتان با دستگاه انتخابی بگیرید.
  2. حضورا به محل کسب فروشنده مراجعه کنید و از خرید اینترنتی جدا خودداری کنید.
  3. دستگاه باید حتما شامل گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر باشد.
  4. اعتبار دامنه وبسایت فروشنده و پیج اینستاگرام را بررسی کنید.
  5. فروشنده معتبر دارای سابقه فروش قوی میباشد.
  6. اعتبار حقوقی و ثبت قانونی فروشنده را بررسی کنید.

اگر مراحل فوق را دنبال کنید خیالتان راحت خواهد بود که چاپگر سه بعدی ایرانی با کیفیت مناسب خواهید داشت.

با توجه به دو هدف صرفا سرگرمی یا امور کارگاهی – شغلی، بودجه خود را تعیین کنید. اگر هدف دوم یعنی مسائل شغلی کاری منظور شما از خرید پرینتر3بعدی است باید دقت بیشتری کرده و هزینه بالاتری پرداخت کنید چون کیفیت کارهای شما به شدت وابسته به کیفیت دستگاه خواهد بود.

اندازه

چاپگرهای بزرگ بعلت بدست آوردن حجم ساخت بیشتر برای کارتان عالی هستند، اما یک محفظه بزرگتر شما را در معرض لرزش بیشتری قرار دهد و گاهی منجر به چاپ با کیفیت پایین تر شود. پس در مورد فضایی که برای چاپ نیاز دارید فکر کنید، اگر حجم کمی نیاز دارید، خوش بحالتان، پول و دردسر کمتری متحمل خواهید شد.

امکانات

چند ویژگی در دستگاه مثل تسطیح خودکار بستر، اتصال یو اس بی، رابط کاربری لمسی، سیستم های حرکتی روان و با کیفیت، اکسترودر و سرنازل مقاوم، مادربرد قوی و سیستمهای بازیابی چاپ، داشتن گارانتی و … بسیار مهم هستند.

سوال شماره 4: چاپگر سه بعدی خود را از کجا باید بخرم؟

با توجه به وجود محصولات بی کیفیتی که از طریق اینستاگرام یا سایتهای ثبت آگهی اینترنتی بفروش میرسند؛ هرگز بدون مراجعه حضوری از محل فروش محصول چاپگر، پیش خرید اینترنتی و واریز وجهی را انجام ندهید (یکبار دیگر مراحل بخش 3 را مرور کنید). اگر امروز می خواهید یک چاپگر سه بعدی بخرید، میتوانید از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید؛ کافیست نام «توسعه گران بعد سوم» را در گوگل جستجو کنید.

درباره‌ی صبا رنجبر

همچنین ببینید

چرا خرید پیج اینستاگرام اهمیت دارد؟

چکیده : اینستاگرام با بیش از 1 میلیارد کاربر فعال، فرصت‌های زیادی را برای کسانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *