چگونه در خانه بیماری پروستات را درمان کنیم؟

پروستات غده‌ایست در بدن که اندازه‌ی آن همچون گردو است و در زیر مثانه آقایان قرار گرفته که در تولید منی و تغذیه و انتقال اسپرم نقش دارد. التهاب و تورم پروستات یک بیماری رایج در میان آقایان ازجمله آقایان ۵۰ ساله یا مسن‌تر است.
بیماری پروستات امروزه در برخی موارد به سادگی در خانه درمان می‌شود و نیاز به مراجعه به پزشک و استفاده از دارو نیست. در ادامه به بررسی چگونگی درمان پروستات در خانه می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

بیماری پروستات

بیماری پروستات بطور معمول نوعی عفونت‌ باکتریایی است که با علائم و نشانه‌های مختلف ازجمله درد یا سوزش هنگام ادرارکردن، تکرر ادرار به ویژه در شب، وجود خون در ادرار، درد در ناحیه شکم، کشاله ران یا کمر، درد در ناحیه بین کیسه بیضه و راست روده، درد یا ناراحتی این تناسلی یا بیضه و… همراه است.
مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده در کنار درمان‌های دارویی نوع تغذیه، استفاده از داروهای گیاهی و ورزش در درمان بیماری پروستات بسیار موثر و مفید است.

چگونه در خانه بیماری پروستات را درمان کنیم؟

درمان بیماری پروستات در خانه از روش‌های مختلف ازجمله رژیم غذایی، ورزش، داروهای گیاهی و… امکان‌پذیر است که در ادامه به بررسی دقیق هریک می‌پردازیم.

درمان پروستات

رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از پربازده‌ترین روش‌های درمان خانگی بیماری پروستات است. اما به راستی برای درمان پروستات چه چیزی بخوریم؟
در ادامه به معرفی و بررسی موادغذایی موثر در درمان بیماری پروستات می‌پردازیم.

گوجه‌فرنگی

برخی سبزیجات و میوه‌ها ازجمله گوجه‌فرنگی حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی به نام لیکوپن هستند. مطابق با تحقیقات انجام‌شده لیکوپن می‌تواند شدت آسیب سلولی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد و به این ترتیب از بروز بیماری پروستات جلوگیری و آن را درمان کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی با سولفورافان بسیار بالای خود در درمان کاهش تورم پروستات و جلوگیری از بروز سلول‌های سرطان پروستات بسیار موثر و مفید است.

حبوبات و سویا

حبوبات و سویا از دیگر موادغذایی موثر در درمان بیماری پروستات هستند که با استفاده از ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی خود که فیتواستروژن نام دارد خطر ابتلا به پروستاتیت، عفونت و سرطان پروستات را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.

انار

انار یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است که در حفظ سلامت پروستات نقش موثر و مفیدی دارد و مانع از بروز بیماری پروستات می‌شود.

ماهی

همانطور که می‌دانید چربی‌های غیراشباع نظیر؛ امگا۳ و امگا۶ نوع اسید ضروری هستند که توسط بدن سنتز نمی‌شوند و تنها از موادغذایی می‌توان آن‌ها را دریافت کرد. مطابق با تحقیقات انجام‌شده تأمین کافی اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ در درمان بیماری پروستات و مشکلات قلبی و عروقی بسیار موثر و مفید است.
شایان ذکر است که ماهی‌های چرب نظیر؛ ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی قزل‌آلا و ساردین منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری بدن هستند.

انواع توت

توت‌فرنگی، بلوبری، تمشک و توت سیاه با آنتی‌اکسیدان بسیار بالای خود در حذف رادیکال‌های آزاد بدن نقش موثر و مفیدی دارند و به این ترتیب بیماری پروستات را درمان می‌کنند.

پیاز و سیر

پیاز و سیر ضدالتهاب و ضدمیکروب بسیار قوی هستند که عفونت‌های باکتریایی ازجمله بیماری پروستات را به خوبی بهبود می‌بخشند.

مواد غذایی مناسب برای درمان سرطان پروستات

انواع آجیل

روی نوعی ماده معدنی کمیاب است که به تعادل هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون که هورمون‌های بروز سرطان پروستات هستند کمک بسیار زیادی می‌کند. انواع آجیل سرشار از روی هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند احتمال ایجاد بیماری پروستات را به خوبی کاهش دهد.
لازم به ذکر است که جهت درمان بیماری پروستات از مصرف برخی از موادغذایی باید اجتناب کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
⦁ لبنیات
⦁ گوشت قرمز
⦁ کافئین
⦁ الکل
⦁ سدیم
⦁ و…

ورزش و فعالیت بدنی

انجام ورزش و فعالیت بدنی از دیگر روش‌های درمان خانگی بیماری پروستات است. کگل یکی از موثرترین و آشناترین این ورزش‌ها است.
تمرین کگل بطور اختصاصی برای تقویت ماهیچه‌های لگن طراحی شده است. همانطور که می‌دانید در حین درمان بیماری پروستات عضلات اطراف پروستات می‌توانند ضعیف شوند و به این ترتیب نشت ادرار یا حتی بی‌اختیاری ایجاد شود. انجام کگل مزایای بسیاری در این شرایط دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود سلامت پروستات، جلوگیری از بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، بهبود عملکرد جنسی و… اشاره کرد.

درمان بیماری پروستات با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی مختلف در درمان بیماری پروستات تأثیر معجزه‌آسا و بسیار موثری دارند. مهم‌ترین این گیاهان عبارتند از:

چای سبز

مطابق با شواهد ترکیبات خاص موجود در چای سبز با تأثیر بر رشد تومور، مرگ سلولی و سیگنال‌دهی هورمون‌ها خطر ابتلا به پروستاتیت و سرطان پروستات را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.

میوه درخت نخل اره‌ای و تخم کدو

نخل اره‌ای و تخم کدو با تأثیر مثبتی که بر جریان ادرار و اندازه پروستات دارد به مرور زمان بیماری پروستات را بهبود می‌بخشد.

گیاه گزنه

گیاه گزنه با ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب خود در درمان هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات بسیار موثر است. این گیاه با طبع گرم خود می‌تواند علائمی نظیر؛ تکرر ادرار را نیز بهبود بخشد.

گرده علف چمنی

ناتوانی در تخلیه کامل میانه و تکرر ادرار به ویژه در شب از مشکلات رایج بیماری پروستات است. مصرف منظم و روزانه گیاه گرده علف چمنی می‌تواند این علائم و نشانه‌ها را به خوبی کاهش دهد و درنهایت موجب کاهش اندازه پروستات شود.

درمان بیماری پروستات با گیاهان دارویی

دیگر روش‌های درمان خانگی بیماری پروستات

علاوه بر موارد ذکرشده موارد دیگری نیز جهت درمان خانگی بیماری پروستات وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
⦁ کاهش استرس با یوگا یا مدیتیشن
⦁ ترک سیگار
⦁ اجتناب از مصرف مایعات در شب
⦁ تخلیه کامل مثانه در اوایل شب
⦁ استفاده از یک کیسه آب گرم بر روی شکم با هدف کاهش علائم و نشانه‌های بیماری پروستات
⦁ اجتناب از نشستن طولانی‌مدت یا دوچرخه‌سواری، چراکه این امر موجب تحریک پروستات می‌شود.
⦁ اجتناب از مصرف داروهایی که علائم ادراری را بدتر می‌کنند.
⦁ و…

جمع‌بندی
در مطالب فوق به بررسی روش‌های خانگی درمان بیماری پروستات پرداختیم.
همانطور که گفتیم امروزه درمان بیماری پروستات علاوه بر مصرف دارو با استفاده از روش‌های خانگی مختلف نظیر؛ رژیم غذایی، ورزش و فعالیت‌های بدنی و گیاهان دارویی نیز امکان‌پذیر است.
پیشنهاد ما به شما این است که اگر علائم و نشانه‌های شما با استفاده از روش‌های فوق کاهش نیافت حتما به پزشک مراجعه نمایید و فراموش نکنید که بیماری پروستات در صورت عدم درمان دردهای بسیار شدیدی به شما تحمیل خواهد کرد.

تهیه و تنظیم: شرکت اکسیر گستر اسپادانا

 

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

داروی درمان دیابت متفورمین

داروی درمان دیابت متفورمین

دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده دیگر قادر به ساخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *