اشتباهات رایج مراقبت های پوستی

همه مردم خصوصا بانوان اهمیت ویژه ای برای سلامت پوست خود قائل اند و برای مراقبت از پوست و موی خود هزینه می کنند. چرا که یکی از اولین المان هایی که در چهره ما دیده می شود، کیفیت پوست ماست و به همین جهت یکی از شاخصه های اصلی زیبایی افراد به شمار می رود. به دنبال همین اهمیت زیادی که افراد برای سلامت پوست خود قائل هستند، محصولات مراقبتی پوستی فراوان و مشاوره های پوست و مو متعددی حتی در سراسر کشور و حتی در پلتفرم های مختلف فضای مجازی عرضه می شوند. فراوانی بالای این موارد قطعا عرضه و توزیع محصولات فیک و نامرغوب و همچنین ارائه مشاوره های غلط را هم به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم بخشی از باور های غلط و اشتباهات رایج در نحوه مراقبت از پوست را شرح دهیم تا شما عزیزان دچار چنین اشتباهاتی نشوید

شست و شوی غلط

 

بعنوان مثال استفاده از آب با دمای مطلوب می تواند یکی از مهم ترین عوامل شست و شوی صحیح صورت باشد. آب سرد نمی تواند به اندازه کافی چربی زدایی کرده و به طور کامل صورت شما را از آلودگی ها پاکسازی کند. متقابلا آب بسیار گرم می تواند به مرور زمان به بافت پوست شما آسیب زده و چربی های مفید سطح پوست را از بین برده و پوست شما را خشک کند. پیشنهاد می کنییم که برای شست و شوی صورت خود از آب ولرم استفاده کنید.

دومین پیشنهاد ما به شما این است که از پاک کننده مناسب نوع پوست خود استفاده کنید. ممکن است شوینده پوست شما بیش از حد قوی باشد و باعث خشکی پوستتان شود و یا حتی به قدری ملایم باشد که قدرت از بین بردن چربی ها و آلودگی های سطح پوست شما را نداشته باشد. به همین دلیل باید دقت داشته باشید که پاک کننده ای متناسب با پوست خودتان انتخاب کنید. اگر پوستی چرب و مستعد آکنه باید از شوینده هایی نسبتا قوی تر که با PH پوست شما متناسب باشند استفاده کنید و حداقل دو بار در روز پوست صورت خود را از چربی های اضافی پاک کنید. اما اگر پوستی خشک و حساس دارید بهتر است شوینده های ملایم را انتخاب کنید تا از خشکی بیشتر و ایجاد حساسیت در پوست خود جلوگیری کنید و یا حتی از میسلار واتر های بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید

استفاده نکردن از ضد آفتاب

یکی از عوامل اصلی تخریب پوست صورت و حتی گردن، عدم استفاده از ضد آفتاب است. اشعه نور ماورابنفش نور خورشید یکی از اصلی ترین دلایل پیری زودرس پوست و پدیدار شدن چین و چروک و لکه های پوستی است. کرم های ضد آفتاب با ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست شما از تماس مستقیم این اشعه با پوست جلوگیری می کنند. کرم های ضد آفتابی که متناسب با استاندارد های روز دنیا تولید می شوند می توانند از ایجاد چین و چروک، لک های قهوه ای رنگ، پیری زودرس، سرطان پوست و آفتاب سوختگی جلوگیری کرده و سلامت پوست شما را تا حد چشمگیری تامین کنند.

لایه برداری بیش از حد

 

لایه برداری کردن پوست موجب برداشته شدن لایه های مرده پوست و نفس کشیدن سلول های پوستی می شود. اما زیاده روی و افراط در این کار سبب از بین رفتن سلول های سالم پوست و ایجاد حساسیت، لک و قرمزی پوست می شود. قرار دادن لایه برداری در روتین روزانه پوستی، می تواند به مرور زمان آسیب جبران ناپذیری به پوست شما وارد کند. بهترین برنامه برای استفاده از لایه بردارها، استعمال هفتگی و یا حتی دو هفته یک بار از یک اسکراب نسبتا ملایم است

پاک نکردن آرایش قبل از خواب

 

مواد آرایشی روی پوست مثل یک سد محکم در برابر منافذ پوست قرار می گیرند و از تبادلات گازی منافذ جلوگیری می کنند و اصطلاحا پوست نمی تواند نفس بکشد. این مواد نباید به هنگام خواب روی پوست شما باقی بمانند و جلوی تنفس پوست را بگیرند. چرا که در حین خواب هورمون های جوان کننده پوست ترشح می شوند و پوست در طی این زمان به تنفس احتیاج دارد. بهتر است قبل از خواب از پاک کننده های آرایش مثل میسلار واترها و یا حتی تونر استفاده کنید و آلودگی های سطح پوست خود را به طور کامل پاک کنید و با پوستی تمیز و سبک به خواب بروید. همچنین توجه داشته باشید که آرایش خود را فقط با آب و صابون پاک نکنید، چرا که باعث نفوذ مواد آرایشی در لایه های عمیق پوستتان می شود. پاک کننده های آرایشی که به همین منظور تولید می شوند، بهترین گزینه برای پاکسازی پوسست قبل از خواب هستند.

دستکاری بیش از حد جوش های صورت

 

دستکاری کردن جوش های صورت یکی از مشکلاتی است که همه ما به طور هیستریک و روانی به آن دچار هستیم. اما دستکاری بیش از حد التهابات پوستی و آکنه ها، موجب پخش شدن آنها در تمامی نواحی صورت و التهاب بیشتر می شود. اگر جوش های صورت خود را می ترکانید، بهتر است تا زمان مناسب ترکیدن جوش صبر کنید و سپس با استفاده از دو پنبه تمیز و استریل چرک جوش را تخلیه کنید. در غیر این صورت دست زدن به جوش فقط باعث التهاب و قرمزی بیشتر پوست می شود و تاثیری در روند محو شدن آن ندارد.

سخن آخر

پوست گنجینه ای گرانبها و ارزشمند است که مراقبت از آن بر همه ما واجب است. اما مراقبت های سرخود و بدون پشتوانه علمی می تواند سلامت پوست شما را در معرض خطر قرار دهد. پس قبل از هرگونه اقدام برای خرید محصولات پوستی و یا اضافه کردن هر نوع مراقبتی به لیست روتین خود، حتما درباره آن مطالعه و تحقیق کنید و سپس برای انجام آن اقدام کنید.

درباره‌ی شادی

همچنین ببینید

معرفی 4 تا از بهترین تونرهای پوستی (قاتلان منافذ باز پوست)

چکیده : در این مقاله به معرفی بهترین تونرهای پوست و خواص بینظیرشان برای پوست و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *