جزئیات وام ازدواج 1400

سرانجام پرونده تصمیم‌گیری درباره وام ازدواج سال جدید بسته شد و  جزئیات وام ازدواج 1400 منتشر شد .

با وجود انتقادهای سیستم بانکی مبنی بر عدم توانایی در پرداخت مبالغ و همچنین گلایه‌های وزارت ورزش که این مبالغ وام ازدواج، جوانان را بدهکارتر می‌کند مبلغ وام ازدواج افزایش یافت.

مبلغ وام ازدواج در سال 1400، هفتادمیلیون خواهد بود و قرار است متقاضیانی که سن آنان کمتر از 25 سال در آقایان و 23 سال در خانم ها  است وام 100 میلیونی می گیرند. درادامه جزئیات بیشتر از مبلغ وام ازدواج در سال 1400، ضامن مورد نیاز برای وام 100 میلیونی، مبلغ اقساط وام ازدواج 100 میلیونی را در زیر بخوانید. یکی از شرایط مهم در وام ازدواج تابعیت جمهوری اسلامی است.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بناست رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد؛ سقف وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰میلیون تومان و کف آن ۷۰میلیون تومان تعیین شده است اما، وام ۱۰۰میلیونی به کدام زوجین تعلق می‌گیرد؟

با تصویب نمایندگان مجلس وام ازدواج 1400 برای زوجینی که تاریخ عقد آنان بعد از فروردین 97 باشد؛ با مبلغ 70 میلیون پرداخت می شود و البته برای زوجینی ک زوج زیر 25 سال  و زوجه زیر 23 سال دارد این وام 100 میلیونی خواهد بود. ما در ادامه مبلغ و اقساط وام ازدواج ۱۴۰۰، شرایط گرفتن وام ازدواج 100 میلیونی، ضامن وام ازدواج 100 میلیونی و … را بررسی کردیم که در ادامه می خوانید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای وام ٧٠ میلیونی ازدواج برای سال آینده و وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال را تعیین کردند.

جزئیات وام ازدواج 1400

کدام زوجین وام 100 میلیونی ازدواج می گیرند؟

بر این اساس بانک مرکزی موظف شده به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از اول فروردین ۹۷ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۴۰۰ معادل 70 میلیون تومان با دوره بازپرداخت هفت‌ ساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته است. شرایط سنی متقاضیان دریافت وام، حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این قانون، به پیشنهاد مشترک وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

اقساط وام ازدواج 1400 

با این رقم به نظر می‌رسد مبلغ اقساط هر کدام از زوج‌ها رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد.

همچنین به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی همچنین موظف شده تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

ضامن مورد نیاز برای وام 100 میلیونی ازدواج در سال 1400

بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ دریافت وام ازدواج تنها با یک ضامن امکان‌پذیر است. به‌خاطر افزایش رقم وام، آیین‌نامه داخلی بعضی بانک‌ها آن‌ها را ملزم می‌کند حتما دو ضامن درخواست کنند. چراکه بانک‌ها عموما برای هر ۲۰ میلیون تومان وام یک ضامن می‌خواهند و با 70 میلیونی شدن مبلغ وام ازدواج، آئین‌نامه‌های داخلی‌شان اجازه نمی‌دهد صرفا با یک ضامن وام 70 میلیون تومانی پرداخت کنند. با این‌حال بانک مرکزی مثل همیشه بخشنامه می‌دهد و از بانک‌ها می‌خواهد همان یک ضامن را درنظر بگیرند.

سوالات متداول درباره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

 

حداقل سن جهت دریافت وام ازدواج چقدر است؟ | جزئیات وام ازدواج 1400

محدودیت سنی برای ازدواج اول تعیین نشده است.

شرایط دریافت وام ازدواج ، برای متقاضیان خارج از کشور چگونه است ؟

اگر یک فرد ایرانی در خارج از کشور ازدواج کند باید گواهی ازدواجش توسط سفارت ایران صادرشده باشد تا بتواند برای وام ازدواج ثبت‌نام کند. این گواهی ازدواج که توسط کنسولگری ایران در خارج از کشور مهر می‌شود، سند ازدواج فرد محسوب می‌شود. حالا واقعا یک خارج‌نشین به این وام نیاز دارد؟!

آیا وام ازدواج به اقلیت های دینی پرداخت می شود ؟

مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور وجود دارند که مورد تأیید حکومت هستند و اقرارنامه ازدواج یا مدرکی مشابه برای اقلیت‌های دینی صادر می‌کنند که معادل عقدنامه است و با این مدرک اقلیت‌های دینی هم می‌توانند برای وام ازدواج ثبت‌نام کنند. بنابر قانون مدنی کشورمان اقلیت‌های دینی در احوال شخصیه خود (ازدواج، طلاق، وصیت و ارث) تابع مقررات خاص خود هستند. اقلیت‌های دینی یعنی مذاهب و ادیان به رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی کشورمان. مذاهب اسلامی غیر از شیعه شامل مذاهب اهل تسنن (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) می‌شود و ادیان به رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی، شامل یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان ایرانی می‌شود.

چه مدت پس از زمان عقد ، می توان نسبت به دریافت وام ازدواج اقدام کرد؟

متقاضیان وام ازدواج دو سال (24 ماه) بعد از تاریخ عقدشان زمان برای ثبت‌نام وام ازدواج در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دارند. یعنی این وام شامل آنهایی که در ازدواج موفق‌شان مویی سپید کرده‌اند ولی تا کنون وامی نگرفته‌اند، نمی‌شود!

اگر زوجین قبل از سال 97 ازدواج کرده باشند، امکان دریافت وام ازدواج 70 میلیونی را دارند؟

خیر، زوجین قبل از سال 97 تنها 50 میلیون وام ازدواج می توانند دریافت کنند.

مدت زمان انتظار ، برای دریافت تسهیلات ازدواج چقدر است ؟

این مدت بستگی به منابع تامین وام در بانک دارد. ولی معمولا کمتر از ۳ ماه وام پرداخت می‌شود.

آیا برای دریافت وام قرض الحسنه ازدواج ، ثبت نام یکی از زوجین کافی است ؟

خیر، زوج و زوجه باید هرکدام به‌طور جداگانه ثبت‌نام کنند.

آیا مابالتفاوت وام ازدواج به متقاضیانی که در ازدواج اول خود از تسهیلات کمتری نسبت به مبالغ فعلی استفاده کرده اند و مجدد ازدواج می کنند ، تعلق می گیرد ؟

خیر، تعلق نمی‌گیرد.

آیا زوجینی که ازدواج دوم یا بیشتر داشته اند می توانند از تسهیلات وام ازدواج بهره ببرند ؟

هر یک از زوجین تنها یک مرتبه می تواند از این تسهیلات بهره مند شود . اگر در ازدواج اول وام دریافت نکرده باشد در ازدواج ببعدی می تواند از این تسهیلات استفاده کند.

آیا ثبت نام من و همسرم در دو بانک یا دو شهر متفاوت امکان پذیر است ؟ | جزئیات وام ازدواج 1400

به‌منظور تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهتر است متقاضی و همسر وی در یک بانک و یک شهر (محل سکونت مرد) ثبت‌نام کنند.

وام ازدواج

آیا ثبت نام وام از طریق پست امکان پذیر است ؟ | جزئیات وام ازدواج 1400

خیر، متقاضی فقط از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج امکان ثبت‌نام دارد.

علت عدم امکان ثبت نام در سامانه ازدواج در بانکی خاص برای یک استان مشخص چیست ؟

در صورت اتمام اعتبار بانک‌های یک استان و یا افزایش بیش‌ازحد مراجعین به بانک مذکور در استان موردنظر، امکان ثبت‌نام برای متقاضی جدید وجود ندارد. لذا متقاضی باید در فرصت‌های بعدی برای ثبت‌نام به سامانه مراجعه کند یا بانک‌های دیگر در سامانه ازدواج را انتخاب کند.

آیا متقاضی پس از ثبت نام برای یک بانک می تواند ثبت نام خود را باطل و برای یک بانک دیگر ثبت نام کند ؟ | جزئیات وام ازدواج 1400

اگر متقاضی از سوی بانک تعیین شعبه شده باشد و متقاضی به مدت 12 روز کاری به شعبه موردنظر مراجعه نکند، شخص از سامانه بانک مربوطه حذف‌شده و می‌تواند مجدداً ثبت‌نام کند ولی اگر متقاضی تعیین شعبه نشده باشد، با مراجعه به قسمت ویرایش ثبت‌نام قبلی در سامانه می‌تواند نسبت به تغییر بانک اقدام کند.

پس از پذیرش متقاضی از طرف بانک ، چه مدت زمانی برای تکمیل مدارک در نظر گرفته شده است؟

متقاضی پس از پذیرش از طرف بانک، حداکثر ظرف مدت 1 ماه فرصت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک موردنیاز بانک اقدام کند. بدیهی است پس از گذشت فرصت مذکور و عدم تکمیل مدارک مربوطه از سوی متقاضی، نام وی از سامانه ازدواج حذف می‌شود تا امکان بهره‌مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور فراهم شود. براین اساس متقاضیان مذکور، با رعایت سایر شرایط سامانه ازدواج می‌توانند در صورت تمایل و واجد شرایط بودن، نسبت به ثبت‌نام مجدد در سامانه اقدام کنند.

مدت زمان بازپرداخت وام ازدواج چقدر است ؟ نرخ کارمزد وام ازدواج چقدر است ؟

مدت زمان وام ازدواج 10 ساله می باشد و نرخ کارمز آن 4 درصد می باشد. شما از یک ماه بعد از دریافت وام ازدواج شروع بع بازپرداخت وام می کنید.

مدارک مورد نیاز جهت وام ازدواج

1- اصل و کپی سند ازدواج .

2- اصل و کپی کليه صفحات شناسنامه‌های زوجين .

3- اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنين .

4- اصل و کپی کارت ملی ( موقت يا دايم ) زوجين .

5- اصل و کپی کارت ملی ( موقت يا دايم ) ضامن .

6- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجين .

7- کد رهگيری ده رقمی دريافتی از سايت پس از مرحله ثبت نام .

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

برندگان دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا

برندگان دهمین جشنواره فیلم های ایرانی استرالیا+ اسم فیلم

جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا (IFFA) یکی از جشنواره‌های فیلم است که در استرالیا با محوریت …

4 نظر

  1. سلام
    برای دریافت وام
    باید هر کدام از زوج ها حساب بانکی جداگانه داشته باشین؟؟؟

    • تیم تحریریه نیمه شب

      با سلام
      بله دو حساب جدا لازمه، ولی بهتره اطلاعات دقیق تر را از بانکی که وام دریافت می کنید بگیرید.

  2. بعد از اینکه همه کارهارو انجام دادیم مدارک کامل شد بعد از چند روز وام به حسابمون واریز میشه؟

    • تیم تحریریه نیمه شب

      سلام با توجه به بانک منتخب شما و تعداد پرونده های در صف متفاوت هست اصولا بیشتر از 2-3 ماه به طول نمی انجامد. برای اطلاعات بیشتر به بانک خود مراجع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *