بازار آهن و صادرات آن

آیا بازار آهن و صادرات آن جان دوباره می‌گیرد؟

یکی از عوامل مؤثر بر اقتصاد هر کشور، میزان صادرات و واردات آن کشور است. امروزه تمام کشور‌ها حتی بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان از جمله چین، میزان واردات بالایی دارند. چین حتی با وجود اینکه بزرگترین صادر‌کننده دنیا است، بزرگ‌ترین وارد‌کننده هم به شمار می‌رود. اما به منظور حفظ ارزش پول ملی و ثابت ماندن تراز اقتصادی باید میزان واردات کمتر باشد. در حال حاضر آینده بازار آهن و صادرات آهن به یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در اقتصاد هر کشور تبدیل شده است. به‌طوریکه ارز‌آوری این صنعت و بازار مالی آن برای دنیا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این مطلب قصد دارم به صورت مختصر به بررسی آینده بازار آهن و صادرات آن بپردازیم، با ما همراه باشید.

اهمیت صنعت آهن‌آلات و فولاد

صنعت فولاد یکی از پر‌اهمیت‌ترین صنایع جهان به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین مزایای آن، تنوع بالای محصولات تولیدی توسط آهن‌آلات و فولاد است. همچنین می‌توان تنوع بالایی در کالا‌هایی که صادر می‌شوند پیدا کرد. از مقاطع فولادی در طیف وسیعی از صنایع وابسته از جمله معادن، خودرو‌سازی، کشتی‌سازی، پزشکی، غذا و دارو استفاده می‌شود.

بنابراین توسعه و رشد اقتصادی در این زمینه موجب توسعه صنایع دیگر نیز خواهد شد. به‌عنوان مثال: با افزایش قیمت مقاطع فولادی مانند تیرآهن یا میلگرد که در ساختمان‌سازی کاربرد بسیاری دارند، قیمت ارز نیز افزایش می‌یابد. زمانی‌که یک کشور در زمینه خاصی فروش داشته باشد، به این معنی است که میزان کیفیت و کمیت محصولات آن‌ها به حد مطلوبی رسیده است. کیفیت این کالا‌ها به‌گونه‌ای است که در مناطق دیگر دنیا متقاضیانی دارند و می‌توانند در دنیا به رقابت بپردازند. از‌این‌رو آینده بازار آهن و صادرات آهن باید در اولویت قرار گیرد.

قیمت‌گذاری آهن‌آلات در سال ۱۴۰۱

تعیین نرخ آهن‌آلات به عوامل متعددی بستگی دارد. برای اینکه پیش‌بینی درستی از قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۱ ارائه دهیم، ابتدا باید تمامی عوامل موثر را مورد بررسی قرار دهیم. عوامل بسیار زیادی بر نرخ این قطعات تاثیر دارند که بر اساس آن‌ها می‌توان به پیش‌بینی نرخ نهایی کالا پرداخت. سایت پیوان با ارائه قیمت روز آهن‌آلات، امکان اطلاع از قیمت تمام مقاطع فولادی را به شما می‌دهد.

·        میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاصا یکی از مهم‌ترین عوامل هستند؛ به‌طوریکه به‌صورت مستقیم در آینده بازار آهن و صادرات آهن نقش ایفا می‌کند. در حقیقت هر‌چه تولید و عرضه بیشتر باشد، نرخ کالا‌ها کاهش یافته و با کاهش عرضه و تقاضا قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

·        نیاز صنایع وابسته

صنایعی مانند خودرو‌سازی، پتروشیمی، بسته‌بندی و برخی دیگر از صنایع به آهن‌آلات نیاز دارند. در‌صورتی‌که میزان عملکرد در این زمینه‌ها افزایش یابد، تقاضا برای آهن‌آلات هم بیشتر خواهد شد. البته نکته قابل‌توجه در این مورد این است که رشد تقاضای صنایع فولادی را باید در بازار‌های جهانی مورد‌بررسی قرار دهیم؛ چرا‌که رشد نیاز در صنایع داخلی تاثیر چندانی در نرخ محصولات نخواهد داشت.

·        قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی در سال ۱۴۰۱

یکی از مهم‌ترین عناصر موثر بر اقتصاد کشور، دلار و نوسانات ارزی است. میزان ارزش پول ایران در مقایسه با ارز‌های رایج دنیا همچون دلار و یورو بسیار کاهش پیدا کرده است. همین امر موجب می‌شود تا هزینه واردات مواد اولیه افزایش پیدا کرده و در نتیجه هزینه خرید قطعات فولادی افزایش یابد. هزینه پایه‌ای عرضه در بورس کالا طبق دلار نیمایی تعیین می‌شود. بالا رفتن نرخ دلار نیمایی به بالا رفتن هزینه در معاملات منجر می‌شود.

·        هزینه حمل‌و‌نقل

هزینه حمل‌و‌نقل محموله، در آینده بازار آهن و صادرات آهن نقش پر‌رنگی را ایفا می‌کند. البته هزینه حمل‌و‌نقل مواد اولیه مانند قراضه‌های فولادی و فلزات خاصی مانند نیکل که از‌طریق سایر کشور‌ها تامین می‌شود، هم تاثیر‌گذار خواهد بود. انتخاب نوع روش حمل محموله مانند FOB، CIF، CFR و غیره بسیار مهم بوده و انتخابی اشتباه در این زمینه، منجر به پرداخت هزینه‌های اضافی خواهد شد.

·        دوره‌های زمانی

دوره‌های زمانی هم یکی دیگر از مواردی است که بر روی آینده بازار آهن و صادرات آهن تاثیر می‌گذارد. تعطیلات، تغییرات آب‌و‌هوایی، بلندی روز در فصول مختلف و برخی از شرایط زمانی دیگر در میزان تولیدات یک منطقه و در نتیجه نرخ نهایی محصولات موثر هستند. برای مثال: در زمستان به‌دلیل سردی هوا و شرایط آب‌و‌هوایی خاص، مقدار ساخت‌و‌ساز با افت رو‌به‌رو می‌شود که همین امر هزینه آهن‌آلات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

فروش و واردات آهن‌آلات در ایران

نکته قابل توجه در این مورد این است که میزان واردات مقاطع فولادی در کشور ایران بیشتر از میزان فروش آن‌ها است. دلیل این امر را می‌توان قوانین منع فروش، تعرفه‌های نا‌مناسب کالا‌ها، سهمیه‌بندی برای فروش و… دانست. همچنین شیوع ویروس کرونا یکی دیگر از دلایل این امر است که از سال‌های گذشته بازار فروش را تحت تاثیر قرار داده است. آینده بازار آهن و صادرات آهن در ایران به عوامل مختلفی وابسته است.

مقایسه میزان فروش محصولات فولادی به کشور‌های دیگر در سال‌های اخیر

بررسی‌ها نشان‌دهنده این هستند که فروش مقاطع فولادی ایران به کشور‌های دیگر در سال‌های اخیر با رکود زیادی مواجه شده است. به همین‌دلیل هم در سال‌های اخیر شاهد کاهش شدید فروش آن‌ها به کشور‌های دیگر بوده‌ایم. به‌طوری‌که در ماه‌های ابتدایی امسال شاهد کاهش ۵۴ درصدی میزان فروش محصولات در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته بوده‌ایم.

حتی علاوه‌بر مقاطعی مانند میلگرد، تیرآهن و ورق‌های فولادی، فروش کالا‌های پیش‌ساخته از جمله اسلب و بیلت هم کاهش یافته است. یکی دیگر از قطعاتی که با رکود مواجه شده، آهن اسفنجی است که با رکود ۷۸ درصدی نسبت به سال گذشته به پائین‌ترین حد خود رسیده است. بر‌خلاف تمام این موارد می‌توان به آینده بازار آهن و صادرات آهن در ایران امیدوار بود.

تاثیر نرخ ارز بر خرید و فروش و قیمت کالا‌ها

هنگامی‌که نرخ ارز افزایش می‌یابد، قیمت کالا‌های وارداتی بیشتر خواهد شد؛ به همین‌دلیل تقاضا برای محصولات وارداتی کاهش می‌یابد. در این‌صورت انتظار می‌رود تا تقاضا برای محصولات و تولیدات داخلی بیشتر شود. از‌سوی دیگر با گران شدن ارز، نرخ نهایی تولیدات داخلی در بازار‌های خارجی کاهش پیدا می‌کند؛ از این‌رو تقاضا برای مقاطع فولادی بیشتر خواهد شد. این موضوع باعث افزایش تولید و تضمین آینده بازار آهن و صادرات آهن خواهد شد. در نتیجه تمام این موارد، اقتصاد کشور رونق می‌یابد و به سمت پیشرفت گام بر‌می‌دارد.

تاثیر منابع نفتی بر آینده بازار آهن و صادرات آهن

یکی از مهم‌ترین تولیدات ایران، نفت است که نقش پر‌رنگی را در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. درصد بالایی از درآمد ارزی ایران وابسته به صنعت نفت و گاز است. به‌همین‌دلیل هم بالا رفتن میزان درآمد‌های نفتی می‌تواند بر‌روی تولیدات بخش‌های دیگر موثر باشد. با افزایش تولیدات یک کشور، امکان فروش محصولات به کشور‌های دیگر بسیار بالا می‌رود.

مقاصد صادراتی فولاد ایران

با بررسی آمار‌ها می‌توانیم به این موضوع برسیم که ایران با سایر کشور‌های خاورمیانه‌ای رابطه تجاری بهتری دارد. به همین‌دلیل هم بیشتر فروش ایران در همین منطقه و به همین کشور‌ها بوده است. افزایش نرخ فروش تاثیر مثبتی روی اقتصاد دارد و برخی از این تاثیرات ایجاد اشتغال و تغییرات تکنولوژی است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر چالش‌هایی در این زمینه ایجاد شده است.

تحریم‌های اقتصادی، بازاریابی نا‌مناسب و نوسانات شدید ارز موجب شده که شاهد کاهش شدید فروش این کالا‌ها باشیم. علاوه‌بر تمام این موارد، مشکلات داخلی و خارجی هر‌کدام به‌عنوان یک سد بزرگ در برابر کشور ایران قرار دارند. البته وجود رقبایی مانند چین هم در این موضوع بی‌تاثیر نیست.

تجربه خریدی مطلوب با پیوان

پیوان با داشتن بیش از ۴۰ سال تجربه به یکی از معتبر‌ترین و حرفه‌ای‌ترین فروشگاه‌های آهن‌آلات فولادی تبدیل شده است. بازار آنلاین آهن آلات سایت پیوان، به منظور ایجاد رفاه برای مشتریان ایجاد شده است. مشتریان می‌توانند هم به‌صورت تلفنی و هم به‌صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنند. این مجموعه در تلاش است تا در پیشرفت آینده بازار آهن و صادرات آهن کمک کند. پیوان توانسته همواره رضایت مشتریان خود را در زمینه‌های مختلف جلب کند.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

تله آبگیر کمپرسور

کمپرسورهای هوا از جمله تجهیزات بسیار کاربردی هستند که امروزه می‌توان از آن‌ها استفاده‌های صنعتی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *