محبوب‌ترین میوه‌های فصل بهار و خواص بی‌نظیرشان

میوه‌ها دارای فواید و خواص زیادی برای بدن ما هستند و هر فصلی میوه‌های رنگارنگ، خوش طعم و ریز و درشتی را به خود اختصاص داده است. ما قصد داریم که در ادامه مطالب راجع به مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های محبوب فصل بهار صحبت کنیم. پس پیشنهاد می‌کنیم که با ما همراه باشید.

میوه های بهاری

محبوب‌ترین میوه‌های فصل بهار کدامند؟

  • چاقاله بادام
  • گوجه سبز یا آلوچه
  • توت فرنگی
  • انواع متفاوت سیب
  • طالبی و هندوانه
  • گیلاس، عروس میوه‌های بهاری
  • آلو
  • توت
  • زردآلو

درست است که این میوه‌‌ها مختص فصل بهار هستند، ولی شما می‌توانید آن‌ها را در فصل تابستان هم پیدا کرده و میل کنید. ولی در این صورت باید مقداری سختی را به جان بخرید. البته یکسری از میوه‌های خاص تابستان هم به صورت نوبرانه به بازار می‌آیند که در گرمای بیش از اندازه فصل تابستان باعث از بین رفتن عطش بدن افراد می‌شود و به نوعی تامین کننده آب مورد نیاز بدن هستند. راه دیگری که برای میل کردن میوه‌‌های تابستانی وجود دارد، این است که به کافه‌ها بروید و در یک فضای دنج و شاعرانه، از این‌ میوه‌های خوشمزه میل کنید.

چاقاله بادام

چاقاله بادام از میوه های فصل بهار

چاقاله بادام از هیجان انگیزترین میوه‌های فصل بهار است و هر فرد کوچک یا بزرگی با دیدن یک کاسه چاقاله بادام، بی‌اختیار به سمت آن کشیده می‌شود.

 

خواص چاقاله بادام:

با چاقاله بادام از بیماری‌های قلبی و عروقی دور بمانید:

این میوه بهاری برای قلب انسان‌ فواید زیادی دارد. این بادام ( به‌ویژه پوست آن) حاوی مقدار زیادی از فلاونوئید یا بیوفلاونوئید است که این ماده به‌ عنوان یک متابولیت ثانویه، قدرت آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن را افزایش می‌دهد. گروهی از محققان دانشگاه تافتس براساس تحقیقات خود، اثبات‌ کردند که فلاونوئید‌ها با ویتامین E کار‌ می‌کنند و از این طریق از دیواره‌ سلول‌های خونی بدن ما در برابر پارگی یا آسیب محافظت ‌می‌کنند. در نتیجه ما می‌توانیم با خوردن چاقاله بادام از بیماری‌های قلبی‌_عروقی کشنده مانند حملات قلبی پیشگیری ‌کرده و از این بیماری در امان باشیم.

 

مبارزه با کلسترول‌های بد را به چاقاله بادام بسپارید:

مواد خوراکی خیلی کمی مانند چاقاله بادام قادر به مبارزه با لیپوپروتئین کم چگالی یا کلسترول بد هستند. اگر به‌ طور منظم از مغز چاقاله بادام استفاده‌ کنید، به راحتی و بدون هیچ دردسری به کاهش سطح کلسترول بدن خود کمک خواهید کرد.

 

چاقاله بادام به تقویت استخوان و دندان‌ها می‌پردازد:

مقادیر فسفر موجود در چاقاله بادام برای دندان‌ها و استخوان‌های ما بسیار مفید است. این میوه‌ی بهاری قادر است که با تقویت و بهبود وضعیت دندان‌ و لثه‌ افراد، از سلامت دهان‌ و دندان در برابر مشکلات مختلف محافظت کند. همچنین، کارایی دستگاه اسکلتی ما با مصرف چاقاله بادام به‌ شکل قابل‌ توجهی افزایش‌ می‌یابد.

 

تنظیم قند خون بدن را به این میوه بهاری بسپارید:

بعد از مصرف هر وعده غذایی (صبحانه، نهار و شام)، میزان سطح گلوکوز یا همان قند خون بدن در جریان خون افزایش پیدا می‌کند. این فرایند به هیچ عنوان برای سلامتی بدن مفید نیست، اما شما می‌توانید با خوردن مقداری چاقاله بادام به ترشح هورمون انسولین و در نهایت متعادل شدن سطح قند خون بدن خود کمک زیادی بکنید.

 

با چاقاله بادام از شر سموم بدن خلاص شوید:

چاقاله بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها بزرگترین دشمن رادیکال‌های آزاد هستند و رادیکال‌های آزاد از بدترین دشمنان بدن به شمار می‌روند. این میوه بهاری قادر است تا سموم بدن را نیست و نابود کرده و فعالیت‌ سیستم ایمنی بدن ما را حسابی تقویت‌ کند. بنابراین، کافیست که چاقاله بادام بخورید تا بیماری‌ها و عفونت‌های موجود در بدن را به راحتی دفع کنید.

 

شیره‌ بادام دارای خاصیت‌های بسیار زیادی است. شما می‌توانید آن را به افراد میانسال و کودکان بدهید. چرا که این ماده خوراکی سبب تقویت سطح انرژی افراد می‌شود و آن‌ها را از فردی تنبل، به فردی پرانرژی و زرنگ تبدیل خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنم که حتماً طرز تهیه شیره بادام را مطالعه کرده و یاد بگیرید.

گوجه سبز یا آلوچه

گوجه سبز میوه بهاری

گوجه سبز یا آلوچه هم گل سر سبد میوه‌های فصل بهار است که در دل همه ما جایگاه ویژه‌ای دارد. حتم دارم که شما هم برای گاز زدن و چشیدن طعم ترش گوجه حسابی هیجان زده می‌شوید. البته که باید در مصرف چنین میوه‌هایی حد اعتدال را رعایت کنید تا بعد از مدت کمی دچار دل درد نشوید.

 

گوجه سبز و تقویت سیستم ایمنی بدن:

گوجه سبز سیستم عصبی را تقویت کرده و کم خونی را از بین می‌برد. این میوه به عملکرد کلیه‌ها و از بین بردن برخی از بیماری‌های کبد کمک می‌کند. اگر گل‌های سفید خشک شده درخت آلو یا همان گوجه سبز را با عسل مخلوط کنید، یک معجون طبیعی برای کاهش و از بین بردن کرم روده را بدست آورده‌اید.

 

آلوچه غنی از فیبر است و عملکرد سریع روده‌ها را منظم می‌کند. گوجه سبز غنی از اسیدهای آلی مختلف، فلاونوئید، اسیدهای چرب و ترکیبات آنتی اکسیدان می‌باشد. این اسید‌های آلی به بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کنند. به همین دلیل، کمک به کاهش وزن و تسکین مشکلات هضم نیز دو نمونه از فواید خوردن این میوه بهاری به شمار می‌رود.

 

افرادی که از بیماری‌هایی مانند عفونت گلو، التهاب و ورم لوزه رنج می‌برند،  می‌توانند برگ‌های گوجه سبز را جوشانده و به صورت داغ میل کنند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که استروژن این هورمون را متعادل می‌کند و توصیه می‌شود که زنان در دوره قاعدگی آن را به طور مرتب مصرف کنند. دقیقا به خاطر همین خواص درمانی و پیشگیرانه است که گوجه سبز به انبار کاملی از خواص تبدیل شده است.

 

جدول ارزش غذایی گوجه سبز:

کربوهیدرات: ۱۵/۸ گرم

چربی: ۴۸/۲ گرم

پروتئین: ۶/۱ گرم

ویتامین ( B2 ): ۸/۲ ٪

ویتامین ( C ): ٪۱/۵

کلسیم: ۲/۲٪

فسفر : ۵٪

آهن: ۶/۳٪

از فواید و خاصیت‌های این میوه بهاری می‌توان به بهبود یافتن طعم دهان، پایین آمدن میزان فشار خون و چربی خون و از بین بردن سموم و رسوبات موجود در خون اشاره کرد. و در نهایت باید بدانید که گوجه سبز می‌تواند از ابتلای بدن به بیماری‌هایی مثل سرطان و فشار خون جلوگیری کند.

 

توت فرنگی

توت فرنگی خوشمزه ی بهاری

فراوانی آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنل در توت فرنگی، آن را به یک ماده غذایی ایده آل برای محافظت و سلامت قلب تبدیل کرده است.

همچنین توت فرنگی حاوی آنتوسیانین (همان ماده‌ای که باعث قرمز شدن توت فرنگی می‌شود) است. این ماده مغذی از سیستم گردش خون محافظت کرده و از همین طریق، از ایجاد پلاک در شریان‌های خون جلوگیری کند و همچنین به تنظیم فشارخون کمک می‌کند.

اگر بانوان ۳ یا ۴ بار در هفته از توت فرنگی استفاده کنند، خطر ابتلا به حمله قلبی در آن‌ها تا یک سوم کاهش می‌یابد.

توت فرنگی حاوی اسید الاگیگ است که این ماده همراه با آنتی اکسیدان‌های دیگر به کاهش هضم غذاهای نشاسته‌ای کمک می‌کند. همچنین اسید الاگیگ افزایش سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کنترل می‌کند. علاوه بر این، توت فرنگی حاوی شاخص گلیسمی پایین (40) است. این ویژگی باعث افزایش فشار خون در هنگام خوردن غذا توسط بیماران دیابتی نمی‌شود. فیبر موجود در توت فرنگی نیز در تنظیم کردن میزان سطح قند خون موثر است.

 

انواع  سیب

سیب از میوه های فصل بهار

سیب یک میوه قلیایی و تمیز کننده بدن است و به علت دارا بودن پکتین زیاد، آب اضافی بدن را خارج می‌سازد. شما می‌توانید از سیب برای رفع اسهال در کودکان هم استفاده کنید. شربت حاوی سیب نیز برای درمان سرفه‌های مکرر و همچنین گلودرد بسیار مفید است. شما می‌توانید با خوردن روزانه ۲ تا ۳ عدد سیب، یبوست و همچنین خستگی بیش از اندازه خود را درمان کنید. برای درمان چشم درد، می‌توانید کمی سیب را رنده کرده و داخل یک دستمال تمیز قرار دهید و روی چشمان خود بگذارید.

 

طالبی

میوه ی فصل بهار طالبی

طبق مطالعات موجود در مجلات تغذیه، ویتامین C، زکسانتین و کاروتنوئید موجود در طالبی‌ برای تثبیت سلامتی چشم مفید هستند. این مواد با کاهش ریسک آب مروارید نیز در ارتباط هستند.

طالبی منبع سرشاری از ویتامین C و بتاکاروتن است. این دسته از مواد مغذی برای کم کردن میزان ریسک ابتلا به آسم بسیار موثر و مفید می‌باشند. طالبی حاوی مقدار مناسبی از فولات است که این ماده به میزان حدود ۲۵ میکروگرم در هر یک قسمت از چهار قسمت طالبی متوسط وجود دارد. مطالعات اولیه نشان می‌دهند ممکن است که فولات به حفاظت اولیه از افرادی که در مرحله سرطان‌زایی قرار دارند کمک کند. گرچه اگر سطح فولات بدن نیز بیش از حد افزایش یابد، می‌تواند احتمال سرطان‌زایی را افزایش دهد.

البته که به تحقیقات بیشتری برای دریافتن ظرفیت ضد سرطان بودن طالبی مورد نیاز است. طالبی دارای ویتامینC ، A، بتاکاروتن و فیتوشیمی‌ها است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. طبق مطالعات انجام شده در موسسه ملی سلامت مریلند؛ ویتامین C رادیکال‌های آزاد ایجادکننده بیماری را از بین می‌برد. ویتامین A نیز به‌ عنوان یک خط دفاعی برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی عمل می‌کند. برای اینکه بتوانید اطلاعات کامل‌ و مفیدتری راجع به خواص طالبی به دست بیاورید، می‌توانید به صفحه خواص طالبی در وبسایت ما مراجعه کرده و از خواص بی‌نظیر این میوه بهاری مطلع بشوید.

 

هندوانه

Watermelon

خطر ابتلا به آسم بین افرادی که مقادیر زیاد از مواد مغذی خاص را مصرف می‌کنند، کمتر است. ویتامین C یکی از این مواد مغذی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها، از جمله هندوانه یافت می‌شود.

طبق مطالبی که در نشریه (the American Journal of Hypertension) منتشر شده، ثابت شده است که مکمل عصاره هندوانه به بهبود سلامت دستگاه گردش خون در افراد میانسال چاق مبتلا به پیش پرفشاری خون یا پرفشاری خون مرحله یک کمک کرده است. رژیم‌های غذایی سرشار از لیکوپن که در هندوانه نیز یافت می‌شوند، به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند. هندوانه یک منبع عالی برای آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین C است. هندوانه می‌تواند به نابودی و مبارزه با رادیکال‌های آزادی که از عوامل شکل گیری سرطان هستند کمک کند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف لیکوپن با کاهش مستقیم خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط بوده است. مقادیر قابل توجه آب و فیبر موجود در هندوانه به پیشگیری از یبوست و بهبود شرایط اجابت مزاج برای بهره‌مندی از یک دستگاه گوارش سالم کمک می‌کنند. حدود ۹۲٪ هندوانه از آب تشکیل شده است و این میوه سرشار از الکترولیت‌ها است. از این رو، هندوانه یک میان وعده بی‌نظیر برای تامین آب مورد نیاز بدن در روزهای گرم تابستانی و پیشگیری از کم آبی بدن است. همچنین ماده‌ای بنام کولین در هندوانه وجود دارد که به‌ عنوان یک ماده مغذی و دارای خاصیت فراوان به حساب می‌آید.

این ماده قادر است تا به خواب خوب، حرکت نمودن ماهیچه و استخوان‌ها، میزان یادگیری و همچنین بهبود یافتن سطح حافظه شما کمک کند. علاوه بر این، کولین به حفظ ساختار غشای سلولی کمک می‌کند، در انتقال تکانه‌های عصبی نقش دارد، به جذب چربی کمک می‌کند و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد. تحقیقاتی که روی هندوانه و آب هندوانه انجام شده نشان می‌دهند که این میوه بهاری درد ماهیچه را کاهش داده و زمان ریکاوری پس از انجام ورزش را در ورزشکاران کمتر می‌کند.

پژوهشگران بر این باورند که اسید آمینه موجود در هندوانه در این زمینه نقش پررنگی دارد. هندوانه یک ماده غذایی خوب برای پوست است، زیرا حاوی ویتامین A است که این ماده مغذی برای تولید سبوم یا چربی مورد نیاز پوست و هیدراته نگه داشتن پوست و مو بسیار حیاتی است. همچنین، ویتامین A برای رشد بافت‌های بدن، از جمله بافت پوست و مو ضروری است. مصرف ویتامین C کافی نیز برای ساخت و حفظ کلاژن نیاز است. ویتامین C از عناصر اصلی تشکیل دهنده پوست و مو محسوب می‌شود. علاوه بر این، هندوانه به تامین آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند. آب برای حفظ ظاهر سالم و شاداب پوست و مو ضروری است.

 

گیلاس، عروس میوه های بهاری

fresh-cherry-spring fruit

گیلاس می‌تواند به عنوان یک روشن کننده طبیعی پوست بدن و صورت مورد استفاده قرار بگیرد. گیلاس حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌ها از جمله آنتوسیانین است. این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. بنابراین برای درمان چین و چروک‌ها و لکه‌های پوستی بسیار مفید هستند و به جوان‌سازی پوست صورت کمک زیادی می‌کنند. گیلاس و آب گیلاس مقادیر زیادی از ویتامین A را در خود جای داده‌اند. ویتامین A برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می‌باشد. همچنین گیلاس دارای خواص ضد باکتری بوده که با حذف سموم از خون، به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.

 

با گیلاس ماسک ضدجوش بسازید

دو قاشق غذاخوری گیلاس پخته و له شده را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و نصف یک عدد لیمو ترش ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید. سپس بعد از گذشت ۲٠ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید. گیلاس برای پاکسازی پوست صورت از سلول‌های مرده مفید است و سطح پوست صورت را صاف و نرم می‌کند.

توجه: در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از ۲٠ دقیقه بشویید. چنانچه پس از گذشت حداقل ۲۴ الی ۴۸ ساعت پوست شما هیچگونه واکنش آلرژیکی از خود نشان نداد، می‌توانید از ماسک مورد نظر بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

 

کلام آخر

بهار به‌ عنوان عروس فصل‌ها شناخته شده و همه مردم آن را با این عنوان به یاد می‌آورند. پیشنهاد می‌کنم که از هر میوه‌ای در فصل خود و به صورت تازه و نوبرانه استفاده کنید، چرا که میوه‌ها در این شرایط طعم لذیذ و بخصوصی دارند و لذت کاملی از طعم‌های به یادماندنی را نصیبتان می‌کنند. این درست است که شما می‌توانید میوه‌های فصل بهار را در تابستان هم خریداری کرده و میل کنید، ولی همین سختی و کمیابی باعث می‌شود که در میانه راه دلسرد شده و بیخیال پیدا کردن میوه مورد نظر خود بشوید. همانطور که اشاره کردیم میوه‌های فصل بهار هرکدام دارای فواید و خاصیت بخصوصی هستند که شما می‌توانید با میل نمودن آن‌ها به این خواص و فواید دست پیدا کنید.

 

بهتر است که بعد از خریدن هر نوع میوه‌ای سریعا آن را میل نکنید و کمی صبر داشته باشید. چرا که ممکن است بدون شستن و خوردن میوه‌های بهاری به انواع بیماری‌ها مبتلا شوید. یکی از این بیماری‌ها حصبه است که در واقع نوعی عفونت باکتری دستگاه گوارش می‌باشد که بخاطر خوردن همین میوه‌های شسته نشده به وجود می‌آید. مسمومیت‌های دیگری مانند باسیلوس، سرئوس، استافیلوکوک و… نمونه‌هایی از  بیماری‌هایی هستند که در اثر خوردن میوه‌های نشسته به وجود می‌آیند.

اگر این مقاله را پسندیدید، به شما پیشنهاد می‌کنم که مقاله‌ بهترین آبمیوه‌های طبیعی با میوه‌های بهاری را نیز مطالعه بفرمایید. امیدوارم از مطالب بیان شده لذت برده باشید.

 

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *