ریزش مو وسط سر | علت ریزش مو وسط سر در زنان چیست؟

از آنجایی که مو یکی از عوامل مهمی زیبایی هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان محسوب می‌شود‚ ریزش مو برای هیچ فردی خوشایند نیست. در مقالات قبلی در رابطه با مراقبت‌های مو مباحثی را مطرح کردیم. در این مقاله از وب سایت نیمه شب نیز به علل ریزش مو وسط سر در زنان می‌پردازیم.

ریزش مو وسط سر

ریزش مو و حتی طاسی‚ مشکلاتی است که چون بیشتر در آقایان دیده شده‚ ما فکر می‌کنیم که هرگز برای خانم‌ها اتفاق نمی‌افتد. اما این تصور اشتباه است. متاسفانه این مشکل برای خانم‌ها هم وجود دارد. اما ریزش مو در خانم‌ها معمولا به شکلی اتفاق می‌افتد که منجر به طاسی نمی‌شود. در حالی که در بسیاری از موارد برای آقایان به طاسی نیز می‌رسد.

باید بدانید که ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو به صورت روزانه کاملا طبیعی است. ریزشمو در این حد اصلا نگران کننده نیست و این میزان در مقابل میزان رویش مو بسیار ناچیز است. به همین دلیل مو رشد کرده و به سرعت جای موی ریخته شده را می‌گیرند. این روند ریزش و رویش کاملا طبیعی است. اما ریزش شدید مو با سرعت زیاد و یا رشد کند تارهای موی جدید یا عدم رشد مو از مواردی نگران کننده در ریزش مو هستند.

اما ریزش مو در الگوی زنانه ایتدا به صورت نازک شدن مو خود را نشان می‌دهد. پس از مدتی ریزش مو آغاز می‌شود. این مشکل متاسفانه به مرور زمان بدتر می‌شود. در نتیجه توصیه می‌شود که حتما با مشاهده مشکل در مو در اسرع وقت به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

ریزش مو وسط سر
ریزش مو وسط سر

ریزش مو چه دلایلی دارد؟

همانطور که همه ما می‌دانیم یکی از دلایلی که در افراد منجر به ریزش مو می‌شود‚ عوامل ژنتیکی است. وراثت عامل مهمی است که در افراد منجر به ریزش مو و طاسی حتی طاسی در زنان می‌شود. اگر عوامل ژنتیکی ریزش مو را در خود مشاهده می‌کنید بهتر است از سنین پایین‌تر به دنبال تقویت ریشه‌های موی خود باشید. طاسی الگوی زنانه می‌تواند در سنین جوانی و یا میانسالی آغاز شود. اما در بیشتر موارد در بعد از یائسگی پیشرفت می‌کند.

دلیل دیگری که در ریزش مو تاثیر گذار است برخی بیماری‌ها می‌باشد. به عنوان مثال اگر شما بیماری زمینه‌ای داشته باشید که تولید هورمون آندروژن را تحت تاثیر قرار دهد‚ می‌تواند در ریزش مو موثر باشد. همچنین بیماری‌های خود ایمنی‚ عفونت‚ شیمی درمانی‚ رادیو تراپی و استفاده از برخی داروها نظیر داروهای ضد بارداری نیز ممکن است باعث بروز ریزش مو شوند.

تغییرات هورمونی نیز از دیگر دلایل ریزش مو به حساب می‌آیند. در بعضی اوقات تغییر سطح هورمون تستوسترون در آقایان و خانم‌ها منجر به ریزش مو می‌شود. این مورد در خانم‌ها می‌تواند با تغییر در تاریخ قاعدگی نیز خود را نشان دهد. اما در آقایان تا مدتی مشهود نیست.

کمبود مواد معدنی و مواد مغذی نیز یکی دیگر از دلایل ریزش مو است. برنامه غذایی شما باید به گونه‌ای تنظیم شده باشد که حاوی تمامی مواد مغذی از جمله آهن‚ فیبر‚ روی‚ ویتامین‚ پروتئین و بیوتین باشد. این مواد در سلامت مو ضروری هستند. کمبود آهن و کم خونی از عوامل مهمی هستند که باعث ریزش مو در افراد می‌شوند. برای تشخیص این مورد باید آزمایش خون بدهید. لازم است بدانید که از دیگر مضرات مصرف موادی از جمله نوشابه‚ دخانیات و مشروبات الکلی‚ آسیب رساندن به سلامت مو می‌باشد. به این دلیل که در جذب مواد مغذی توسط بدن اختلال ایجاد می‌کند.

از دیگر علل ریزش مو

علاوه بر موارد ذکر شده‚ عوامل زیر نیز می‌توانند منجر به ریزش مو در افراد شوند.

  • زایمان و دوران شیردهی
  • استرس و اضطراب
  • سفت بستن موها
  • استفاده از مواد شیمیایی نامرغوب و آسیب زننده
  • افزایش سن
  • کاهش وزن ناگهانی
  • استفاده نامناسب از سشوار‚ اتو مو و …
  • آسیب فیزیکی شدید
  • عفونت شدید
ریزش مو وسط سر
علت ریزش مو وسط سر در زنان

درمان ریزش مو وسط  سر

در الگوی طاسی زنانه همانطور که اشاره کردیم بهتر است به محض دیدن نازک شدن مو به پزشک مراجعه کنید. به این علت که تشخیص نوع درمان به دیگر فاکتورهای بیمار بستگی دارد. بهتر است که طبق صلاحدید پزشک تحت درمان قرار بگیرید. معمولا درمان این مشکل زمان زیادی طول خواهد کشید. اما برخی از داروها و روش‌های درمانی که برای درمان این مشکل به کار برده می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند.

محلول ماینوکسیدیل که یک دارو موضعی که با مالش آن روی پوست سر می‌توان به رویش مجدد مو کمک کرد. این محلول می‌تواند هم برای زنان و هم برای مردان مورد استفاده قرار گیرد. دوره درمان آن نیز شش ماه تا یک سال می‌باشد. استفاده از دارو اسپیرونولاکتون که یک دارو خوراکی می‌باشد. این دارو ادرار آور است و با این کار تولید آندروژن را مسدود کند.

روش مزوتراپی از دیگر راهکارهای تقویت مو است. در این روش دارو تقویت کننده که باعث رشد مو می‌شود مستقیما به پوست سر تزریق می‌شود. این کار در رشد مو و تقویت ریشه تاثیر گذار است. کاشت یا پیوند مو نیز روشی است که احتمالا همه ما آن را بشناسیم. در این روش پزشک مو را از نواحی که مو در سر رشد سالمی دارد برداشته و آن را در نواحی که مو را از دست داده می‌کارد. درمان با لیزر و قرص فیناستراید نیز از دیگر روش‌های درمان ریزش مو می‌باشد.

موارد ذکر شده در این مقاله از دلایل ریزش مو و حتی روش‌های درمان آن مواردی هستند که درباره ریزش مو وسط سر در زنان نیز صدق می‌کنند. نکته بسیار ضروری که وجود دارد این است که از مصرف داروها به صورت خودسرانه امتناع کنید. این داروها البته که موجب رشد مو و یا توقف ریزش مو می‌شوند‚ اما عوارضی هم دارند که ممکن است به هر دلیلی برای شما مناسب نباشند. استفاده از این داروها حتما باید تحت نظر پزشک انجام گیرد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

درشت کردن چشم با آرایش

11 ترفند درشت کردن چشم با آرایش

چشم های بزرگ در نوع خود زیبا هستند و یک موهبت الهی محسوب می شوند. …

2 نظر

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *